Wereldwinkel – KOOP EEN BETERE WERELD!

Op 26 november geeft Jan Pronk, voorzitter van Earth Charter Nederland, het startsein voor de landelijke campagne ‘Koop een Betere Wereld!’ De urgentie om mensen in ontwikkelingslanden te steunen is groter dan ooit. Dat kan als consumenten meer bewust gaan kopen: gaan ‘wereldwinkelen’. De meerjarige campagne, waarbij rond 100 wereldwinkels in het hele land betrokken zijn, wil consumenten stimuleren te gaan ‘wereldwinkelen’. Wereldwinkel Lelystad steunt de campagne.

Corona raakt niet alleen in Nederland veel mensen, maar treft de zwakkeren in de derde wereld nog harder. Door corona en de economische gevolgen daarvan dreigt na armoede nu honger. Wereldwinkels horen de sombere verhalen van hun producenten mensen en komen op initiatief van het nieuwe Platform Wereldwinkel.Nu in actie. Ruim vijftig jaar al steunen Wereldwinkels hun producenten in ontwikkelingslanden door fairtrade producten te verkopen. De campagne ‘Koop een Betere Wereld’ geeft deze missie een nieuwe impuls door de missie te koppelen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen.

Doel is consumenten te stimuleren tot een bewust koopgedrag. Hiervoor wordt het begrip ‘wereldwinkelen’ geïntroduceerd, herkenbaar aan een icoon van een winkelwagentje gevuld met een hart. Als consumenten bij hun aankopen rekening houden met de milieugevolgen, waar de winst belandt en hoe en waar producten worden gemaakt, en kiezen voor duurzame, fairtrade of lokale producten dragen ze met hun koopgedrag bij aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen. Deze 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) zijn het kompas waarmee alle landen van de Verenigde Naties (ook ons land) samenwerken aan een meer duurzame, eerlijke en veilige wereld in 2030.

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *